Ekonomiskt bistånd - nyansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som är folkbokförd i Nässjö kommun göra en digital nyansökan om ekonomiskt bistånd. Beslut på din ansökan och eventuell övrig kommunikation sker via denna e-tjänst.
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter.
Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.
- BankID, i mobilen eller datorn.
- De tre senaste lönespecifikationerna.
- Ekonomisk översikt som listar samtliga bankkonton.
- Kontoutdrag för samtliga bankkonton för de tre senaste månaderna.
- Aktuellt hyreskontrakt samt hyresfaktura.
- Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
- Senaste kontrolluppgifterna eller senaste deklarationen från Skatteverket.
- Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt lämna kopia aktivitetsrapporten.
- Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
- Anställningsavtal om du har en anställning.
- Om du tidigare har haft en anställning men blivit arbetslös ska du uppvisa arbetsgivarintyg.
- Övrig information som du bedömer vara av vikt för din ansökan.
Bra att veta
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att bifoga handlingar som till exempel pdf alternativt fotografera dem med mobilkamera. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut. Du kommer få ett sms som bekräftar att din ansökan är inkommen. Du kommer även meddelas via SMS om du får meddelande från din handläggare samt beslut på din ansökan.
Har du inte tillgång till smartmobil/dator så finns det en dator att låna i socialtjänstens reception för att fylla i din ansökan eller få fram efterfrågade handlingar.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök webbplatsen för mer information om hur du lämnar klagomål,
Lämna ett klagomål enligt GDPR, IMY.
Socialförvaltningen Nässjö kommun
socialforvaltningen@nassjo.se
0380518000
www.nassjo.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Personuppgifter
- Aktuell situation
- Sysselsättning
- Inkomster
- Utgifter
- Övrigt
- Signera och skicka in