Lämna synpunkt till kommunens samtliga områden
Lämna synpunkter och felanmälan
Har du synpunkter på kommunens verksamheter och de tjänster som kommunen utför? Berätta det för oss! Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamheten och vår service. Synpunkter kan även vara klagomål och beröm och gälla allt som handlar om kommunens verksamhet eller det som kommunen har ansvar för.
I den här tjänsten kan du också skicka in felanmälan till kommunens tekniska verksamheter.
För att skicka synpunkter till socialförvaltningens verksamheter använder du stället tjänsten:
Lämna synpunkt till Socialförvaltningen.
Observera att du kan välja att vara anonym i denna tjänst och behöver då inte lämna dina personuppgifter. När du väljer att vara anonym kan vi inte återkomma till dig med svar.
Vad händer med synpunkten?
Synpunkter som kommer in till kommunen registreras, handläggs och besvaras av ansvarig tjänsteman inom någon vecka.
Felanmälningar som skickas in via tjänsten levereras till rätt avdelning och handläggs där.
Vem får lämna in en synpunkt eller felanmälan?
Synpunkter och felanmälningar får lämnas av alla.
Allmän handling
Synpunkter som lämnas in till kommunen blir en allmän handling som kan begäras ut av allmänheten och massmedier. Skriv därför inte mer än nödvändigt och undvik känsliga uppgifter.
Om någon begär ut uppgifterna gör vi en sekretessprövning för att bedöma om uppgifterna ska vara sekretessbelagda eller inte. Vi beslutar sedan om uppgifterna kan lämnas ut, i sin helhet eller delvis.
Personlig kontakt
Du vänder dig till kommunens kontaktcenter om vill ha en personlig kontakt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
Läs mer under Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår hemsida.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till dataskyddsombudet, dataskyddsombud@hoglandet.se eller till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida ( https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Ansvarig nämnd/styrelse (kan vara flera beroende på synpunktens innehåll)
Kontaktcenter
kontaktcenter@nassjo.se
0380-51 80 00