Ekonomiskt bistånd - återansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDina rättigheter och skyldigheter
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter.
Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.
- BankID, i mobilen eller datorn.
- Senaste inkomstspecifikation (lön, a-kassa, ersättningar från Försäkringskassan med mera) för samtliga i hushållet.
- Hyresspecifikation och kvitto eller underlag på betald hyra för föregående månad. Om du har flyttat så ska du bifoga nytt hyreskontrakt.
- Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
- Nya beslut som rör er ekonomi och som tidigare inte har lämnats in till din handläggare (till exempel nytt beslut om bostadsbidrag)
- Slutskattebesked och deklaration.
- Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt vilka arbeten du har sökt sedan föregående ansökan.
- Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
- Vid nytt arbete - redovisa anställningsavtal.
- Om du har blivit arbetslös ska du redovisa arbetsgivarintyg.
Bra att veta
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att bifoga handlingar som till exempel pdf alternativt fotografera dem med mobilkamera. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut. Du kommer få ett sms som bekräftar att din ansökan är inkommen. Du kommer även meddelas via SMS om du får meddelande från din handläggare samt beslut på din ansökan.
Har du inte tillgång till smartmobil/dator så finns det en dator att låna i socialtjänstens reception för att fylla i din ansökan eller få fram efterfrågade handlingar.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök webbplatsen för mer information om hur du lämnar klagomål,
Lämna ett klagomål enligt GDPR, IMY.
Socialförvaltningen Nässjö kommun
socialforvaltningen@nassjo.se
0380518000
www.nassjo.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Personuppgifter
- Utgifter
- Inkomster
- Sysselsättning
- Övrigt
- Signera och skicka in