Ekonomiskt bistånd - återansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER
Här kan du som är folkbokförd i Nässjö kommun, och som har ett pågående ärende hos enhet ekonomiskt bistånd, göra en digital ansökan om ekonomiskt bistånd. Beslut på din ansökan och eventuell övrig kommunikation sker via denna e-tjänst.
 
Har du inget pågående ärende, eller om det var mer än tre månader sedan du senast ansökte om ekonomiskt bistånd, ska du istället göra din ansökan via följande e-tjänst (länk). Du kan även kontakta vår rådgivning på telefonnummer 0380 - 51 85 71, telefontid: 8:30-9:30, måndag, tisdag, torsdag, fredag.
 

Dina rättigheter och skyldigheter
För att ha rätt till ekonomiskt bistånd måste du göra vad du kan för att bidra till din försörjning. Har du egna inkomster och tillgångar ska du i första hand använda dem innan rätten till ekonomiskt bistånd utgår. Läs mer om dina rättigheter och skyldigheter.

Ansökan via e-tjänsten
Du loggar in och signerar din ansökan med e-legitimation, till exempel Mobilt BankID. Är ni två som ansöker så ska båda signera ansökan med e-legitimation.

 

Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag som styrker dina uppgifter.
  • BankID, i mobilen eller datorn.
  • Senaste inkomstspecifikation (lön, a-kassa, ersättningar från Försäkringskassan med mera) för samtliga i hushållet.
  • Hyresspecifikation och kvitto eller underlag på betald hyra för föregående månad. Om du har flyttat så ska du bifoga nytt hyreskontrakt.
  • Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
  • Nya beslut som rör er ekonomi och som tidigare inte har lämnats in till din handläggare (till exempel nytt beslut om bostadsbidrag)
  • Slutskattebesked och deklaration.
  • Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt vilka arbeten du har sökt sedan föregående ansökan.
  • Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Vid nytt arbete - redovisa anställningsavtal.
  • Om du har blivit arbetslös ska du redovisa arbetsgivarintyg.

 

Bra att veta 
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att bifoga handlingar som till exempel pdf alternativt fotografera dem med mobilkamera. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut. Du kommer få ett sms som bekräftar att din ansökan är inkommen. Du kommer även meddelas via SMS om du får meddelande från din handläggare samt beslut på din ansökan.
Har du inte tillgång till smartmobil/dator så finns det en dator att låna i socialtjänstens reception för att fylla i din ansökan eller få fram efterfrågade handlingar.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa